utile

ACȚIONAȚI CORECT ÎN RELAȚIA CU RECUPERATORII DE CREANȚE

Se constată că în România ultimilor ani activitatea de recuperare a creanțelor s-a dezvoltat foarte mult. Au apărut tot mai multe societăți de recuperare a creanțelor, multe fiind străine, semn că profitabilitatea în acest domeniu este mare. Nici nu este de mirare acest fapt deoarece mii de creanțe sunt cumpărate aproape pe nimic și sunt valorificate într-un procent care asigură un profit extrem de bun pentru recuperatori.

Dar nu despre asta doresc să vorbesc în acest articol ci despre metodele pe care acești recuperatori le folosesc pentru recuperarea creanțelor, în multe cazuri considerându-se, pe bună dreptate, că este vorba despre metode abuzive și aflate la limita legii. De asemenea, încerc să sfătuiesc asupra modului de a acționa al debitorilor care primesc somații și notificări de la firmele de recuperare a creanțelor.

Cu siguranță că ați auzit de cazuri în care debitorii primesc somații și notificări pentru plata unor sume mari de bani, unde cuantumul penalităților este extrem de mare față de creanța propriu-zisă (ex: o restanță de plată de 200 lei, rămasă în urma derulării unui contract de telefonie mobilă, trasformat după calcularea penalităților pe mai mulți ani de zile într-o datorie de 4500 lei). Exemplele de acest fel pot continua.

Deseori, în activitatea de recuperare a creanțelor, recuperatorii folosesc modalități agresive de lucru, desfășurate în mod sistematic și pe o perioadă mare de timp, folosindu-se proceduri clare și bine verificate, ce vizează maximizarea șanselor de reușită în recuperare, scopul fiind plata creanței sau măcar a unei părți din datorie. Multe creanțe sunt prescrise sau cu o situație juridică incertă și tocmai din acest motiv sunt cumpărate la prețuri mici, astfel că este ușor de imaginat ce profituri se obțin. Din motivele menționate, există în prezent o preocupare și o dorință de modificare a legislației, în sensul că se încearcă reglementarea clară a acestui domeniu de activitate și impunerea unor limite legale.
Modalitatea cea mai facilă pentru recuperatori de a recupera creanțele prescrise sau care au o situație juridică incertă este aceea de a soma și notifica cât mai mult timp debitorul, prin diverse metode (scrisori, telefoane zilnice, email, afișarea situației de datornic la ușa blocului sau la locul de muncă, etc) cu scopul de a-l face să colaboreze. Recuperatorii evită astfel procedurile judiciare, ce necesită investiții de timp, bani și care necesită dovedirea clară a pretențiilor.

Primul lucru pe care orice persoană trebuie să-l facă atunci când este somat de către o firmă de recuperare pentru plata unei creanțe este să se informeze, lucru ce-l poate face cu ajutorul unui avocat. De asemenea, nu recomand debitorului să plătească nici măcar o sumă mică de bani sau să încheie angajamente de plată până nu cere opinia unui specialist. Dacă adoptă acest comportament corect, debitorul poate să evite un șir de probleme juridice și financiare.

Este recomandat ca persoana specializată să fie un avocat deoarece acesta poate să analizeze situația nu numai din perspectivă juridică ci și din perspectivă judiciară. Avocatul analizează situația și poate, în funcție de caz, să recomande debitorului următoarele soluții:
– Stabilirea unei anumite atitudini în relația cu recuperatorul, inclusiv stoparea oricărei comunicări;
– Inițierea unei corespondențe scrise cu recuperatorul, în scopul apărării drepturilor și intereselor debitorului și a evitării unor proceduri judiciare ce se pot îndrepta împotriva debitorului;
– Preluarea în totalitate de către avocat a comunicării cu recuperatorul, dacă debitorul dorește acest lucru, caz în care debitorul va fi scutit de exercitarea asupra sa a metodelor de lucru ale recuperatorului;
– Inițierea unor proceduri judiciare dacă situația o impune (ex: contestația la executare etc);
– Orice alte demersuri necesare apărării drepturilor și intereselor debitorului.

Din păcate, foarte mulți debitori preferă să asculte sfaturile “prietenești” sau să dea curs somațiilor reprezentanților firmelor de recuperare, cu care vorbesc la telefon sau de la care primesc somații, ajungând să plătească sume de bani în contul datoriei pretinse sau să încheie angajamente de plată, înainte să se informeze clar asupra situației. Prin această atitudine, deseori, debitorul ajunge să-l ajute în mod esențial pe recuperator, ce nu ar fi avut o altă șansă la recuperarea creanței pe care o pretinde, în afară de colaborarea cu debitorul. Bineînțeles, metodele recuperatorilor (pe care un avocat specializat le cunoaște) au un rol esențial în convingerea debitorului.

Nu mi-am propus să scriu un articol prin care să aduc argumente juridice și să fac referire la jurisprudență, ci vreau să transmit tuturor celor care au probleme cu recuperatorii, că trebuie să consulte un specialist al domeniului, fără să încerce să rezolve de unii singuri problema, gândind că economisesc timp sau bani, deoarece în multe dintre aceste cazuri apar ulterior complicații și pierderi enorme.

Abia când lucrurile iau o întorsătură dramatică și situația este grea, debitorul apelează la un avocat dar deseori este tardiv sau poate fi mai costisitor.

Urmăriți site-ul www.albuavocat.ro deoarece vor fi publicate și alte articole din domeniul de drept analizat.

 

Summary
Article Name
ACȚIONAȚI CORECT ÎN RELAȚIA CU RECUPERATORII DE CREANȚE
Description
Primul lucru pe care orice persoană trebuie să-l facă atunci când este somat de către o firmă de recuperare pentru plata unei creanțe este să se informeze, lucru ce-l poate face cu ajutorul unui avocat.
Author
Publisher Name
Stoian Marius
Publisher Logo
/ Fără categorie / Etichete: , ,

Daca iti place articolul trimite si pe:

Despre Autor

Comentarii

Nici un comentariu inca.

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*